Logo
  • Borger
  • Erhverv
  • Kultur, Fritid og Turisme
  • Politik
  • Kommunen

> Barn > Bolig og Byggeri

> Ung > Miljø og Natur

> Voksen > Trafik og Veje

> Senior > Beredskab

> Affald og Miljø > Arbejdskraft

> Erhvervsservice > Erhvervsstrategier

> Landbrug og virksomheder > Tilladelser og bevillinger

> Udbud og Indkøb > Erhvervsgrunde og erhvervsejendomme

> Begivenheder og Events > Kultur og fritid

> Fritidsliv > Aktiviteter for børn og unge

> Turisme > Naturoplevelser

> Kultursamarbejde > Prisuddelinger

> Byråd og Udvalg > Politikker og Planer

> Råd og Nævn > Visioner og Strategier

> Dagsordener og Referater > Økonomi og Budget

> Høringer og Afgørelser > Valg

> Kontakt og åbningstider > Om kommunen

> Landsbyliv > Tilflytter

> Presse og kommunikation > Nyheder, presse og sociale medier

> Kommunen som arbejdsplads > Fundraising og crowdfunding

Du er her: Forside / Kommunen / Om kommunen / Begrundelser og klager

  • Om kommunen
    • > Aktindsigt
    • > Almene boligselskaber
    • > Begrundelser og klager
    • > BetalingsService
    • > Databeskyttelse
    • > Digital tingængelighed
    • > EAN numre / Elektronisk fakturering
    • > Fakta om kommunen
    • > Flagreglement
    • > Forvaltninger og Organisering
    • > Frikommune II
    • > Kommunen på nettet
    • > Kort over kommunen
    • > Sagsbehandlingsfrister
    • > Takster
    • > Vores Hjemmebane

Begrundelser og klager

Vesthimmerlands Kommune træffer afgørelser overfor borgere og virksomheder hver dag inden for mange forskellige områder. Reglerne for begrundelser og klagevejledning beskrives nærmere nedenfor.

Gamle protokoller bundet sammen med snore

Afgørelser

Derfor findes der også mange former for afgørelser, og det er desværre ikke muligt at beskrive dem alle her. Der er dog nogle fælles regler der gælder for alle kommunens afgørelser, ligesom der også er regler for, hvordan disse afgørelser skal begrundes. Der findes også en vejledning til, hvordan man klager. Alt dette står i forvaltningsloven.

Reglerne for begrundelser og klagevejledning beskrives nærmere nedenfor.


Begrundelser

Når Vesthimmerlands Kommune træffer en afgørelse, kan det ske både mundtligt og skriftligt.

Efter forvaltningsloven skal en skriftlig afgørelse begrundes, medmindre den giver borgeren/virksomheden fuldt ud medhold.

F.eks. skal kommunens beslutning begrundes, hvis en borger/virksomhed beder om aktindsigt i en sag, og kommunen efter loven kun kan give aktindsigt i nogle af dokumenterne i sagen.

Hvis kommunen meddeler en afgørelse mundtligt, har den, der modtager afgørelsen, krav på at få en skriftlig begrundelse, hvis kommunen ikke giver fuldt ud medhold. Den skriftlige begrundelse skal naturligvis også indeholde selve afgørelsen.

Ønskes en skriftlig begrundelse, skal dette meddeles til kommunen senest 14 dage efter, at afgørelsen er udmeldt til vedkommende. Det er nok, at ønsket om en begrundelse gives mundtligt.

Klagefristen begynder som udgangspunkt, når den skriftlige begrundelse er modtaget af borgeren/virksomheden.

En begrundelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, som afgørelsen er truffet ud fra. Hvis kommunen har udøvet et skøn, skal begrundelsen også indeholde oplysninger om, hvilke hensyn kommunen har lagt vægt på ved afgørelsen.

Herudover skal begrundelsen oplyse, hvilke faktiske forhold, der er lagt til grund for afgørelsen, hvis der er uenighed/tvivl om fakta i sagen. Det samme er tilfældet, hvis kommunen er i tvivl om, hvorvidt borgeren/virksomheden kender de faktiske oplysninger.


Klager

En borger/virksomhed kan som udgangspunkt klage over kommunens afgørelser. Borgeren/virksomheden kan dog ikke klage, hvis kommunen giver borgeren/virksomheden fuldt ud medhold.

Der er dog nogle områder, hvor loven siger, at der ikke kan klages over en afgørelse.

Hvis borgeren/virksomheden kan klage over en skriftlig afgørelse, skal afgørelsen indeholde en vejledning om, hvordan og til hvem der kan klages over afgørelsen, samt en frist for hvornår klagen senest skal være modtaget.

Kan der klages over en afgørelse, findes klagevejledningen sidst i afgørelsen. Man kan også telefonisk henvende sig til den forvaltning, der har truffet afgørelsen og få oplyst, hvor der kan klages.

Hvis der kan klages over en afgørelse, og afgørelsen ikke indeholder en klagevejledning, regnes klagefristen først fra det tidspunkt, hvor borgeren/virksomheden, der kan klage, får oplysning om klagefristen.

Statsforvaltningen i Nordjylland har det almindelige tilsyn med Vesthimmerlands Kommune. Derfor vil en borger/virksomhed i mange tilfælde vil kunne klage over en af kommunens afgørelser hos Statsforvaltningen i Nordjylland, der har følgende adresse:

Statsforvaltningen i Nordjylland
Aalborghus Slot
Slotspladsen 1
9000 Aalborg
Tlf.: 72 56 87 00
www.statsforvaltning.dk/

I de tilfælde, hvor borgeren/virksomheden ikke kan klage til en anden myndighed over afgørelsen, kan der som udgangspunkt anlægges sag ved domstolene.

Såfremt en evt. klage kan indbringes for domstolene, skal kommunen oplyse dette i afgørelsen. Det vil fremgå sidst i afgørelsen, hvis det er tilfældet.

I disse sager skal klagen som udgangspunkt indbringes for Retten i Aalborg:

Retten i Aalborg
Badehusvej 17
9000 Aalborg
Tlf.: 9630 7000
www.domstol.dk/aalborg

 

Vesthimmerlands Kommune anbefaler dog, at man tager kontakt til en advokat, før en sag indbringes for domstolene.

Selvbetjening

Alle løsninger

Email til redaktør: Eva Bach

  • Borger
  • >Barn
  • >Bolig og Byggeri
  • >Ung
  • >Miljø og Natur
  • >Voksen
  • >Trafik og Veje
  • >Senior
  • >Beredskab
  • Erhverv
  • >Affald og Miljø
  • >Arbejdskraft
  • >Erhvervsservice
  • >Erhvervsstrategier
  • >Landbrug og virksomheder
  • >Tilladelser og bevillinger
  • >Udbud og Indkøb
  • >Erhvervsgrunde og erhvervsejendomme
  • Kultur, Fritid og Turisme
  • >Begivenheder og Events
  • >Kultur og fritid
  • >Fritidsliv
  • >Aktiviteter for børn og unge
  • >Turisme
  • >Naturoplevelser
  • >Kultursamarbejde
  • >Prisuddelinger
  • Politik
  • >Byråd og Udvalg
  • >Politikker og Planer
  • >Råd og Nævn
  • >Visioner og Strategier
  • >Dagsordener og Referater
  • >Økonomi og Budget
  • >Høringer og Afgørelser
  • >Valg
  • Kommunen
  • >Kontakt og åbningstider
  • >Om kommunen
  • >Landsbyliv
  • >Tilflytter
  • >Presse og kommunikation
  • >Nyheder, presse og sociale medier
  • >Kommunen som arbejdsplads
  • >Fundraising og crowdfunding

Vesthimmerlands Kommune

Vestre Boulevard 7
9600 Aars
Telefonnummer 99 66 70 00
post@vesthimmerland.dk 
sikkerpost@vesthimmerland.dk

CVR-nummer 29 18 94 71
Ean-numre
Øvrig kontaktinformation
Privatliv og databeskyttelse

 

Redaktørlogin

Vi anvender cookies på denne hjemmeside til at forbedre din brugeroplevelse. Ved at klikke på et link på denne side, giver du os tilladelse til at sætte cookies. Læs vores cookiepolitik